action

kovitlac, 2016

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video, 20 sec.

a metal bush rolling through the Serbian village of Jalovik at high noon

with the support of: Ivan Petrovic, Jamesdin, Darkomrak, Mario Kolaric, Joachim Monvoison, Sava Nikolic, Djenadija Sujic and Branislav Nikolic

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in Savamala, 2012

Wolfgang Krause/ Silvia Lorenz, for the 53rd Octobersalon in Belgrade/ Serbia

with: Marie Luise Birkholz, Taro Furukata, Daniela Gugg, Peter Müller, Patrick Timm (Berlin), Treci Beograd and Goethe Guerilla Belgrad

The exhibiton site of the 53rd Oktobarski Salon in Belgrade, the impressive Geozavod building, lies in the heart of Savamala. Savamala is a city part in central Belgrade, close to the river Sava. The project “in Savamala” aims to build a bridge from the exhibition site to the context of the real urban surrounding. It is a cooperation of Berlin artists, invited by Wolfgang Krause and Silvia Lorenz, with Belgrade art acteurs and activists, Treci Beograd and Goethe Guerilla Belgrad.  The gaze of the foreigners meets the knowledge of the locals in an open form of a dialogue. We start with walking the area and open eyes to develop works on site – interventions, installations, actions. The moments will be documented, the result is an image of the works printed on a postcard. – Wolfgang Krause/ Silvia Lorenz

napolje! / raus! / going out! – Silvia Lorenz/ Wolfgang Krause

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more images here (link to KHB)

Goethe Guerilla Blog zur Aktion “in Savamala

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Zeitreise Hamburger Platz. Zwischenbericht, April 2011

eine multimediale Collage auf 8 Schaufenstern, 21x4m, Aktion und Installation, Kooperation mit Peter Müller

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Um 1960 wurde am Hamburger Platz eine Kaufhalle eröffnet. Nach langjährigem Betrieb als HO-Kaufhalle, stand sie Mitte der 1990er Jahre leer, bis sie die Kunsthochschule Berlin-Weißensee von 1999 bis 2010 als Atelier der Bildhauerei nutzte -im Januar 2011 wurde sie als KUNSTHALLE neu eröffnet.

Der Zwischenbericht „Zeitreise Hamburger Platz“ im April 2011 zeigt in acht Themenfeldern Momente der Geschichte Weißensees  und Verbindungen zur Kunsthochschule. Die multimediale Collage vereint auf den insgesamt 21 m breiten Schaufenstern Portraits einiger Bewohner “lokale Helden”, Produkte,  Musik, Vorschriften, Atelierrelikte, das “Rote Fenster” und offene Spuren.

mit Unterstützung von: Wolfgang Krause , Michael Rogge, Gruppe BAUREIHE#, Johanna Richter, Arno Kiehl, Jürgen Kirschke

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Re:Re: Residence Revisited, 2009

a three months socio-experimental traveling and exhibition project in four cities:

Belgrade/Serbia; St. Petersburg/ Russia; Zürich/ Switzerland and Quito/ Ecuador

with Daniela Gugg, Aleksandar Jestrovic, Daniel Kemeny, Paulina León, Jan Vormann and guests: Olga Jitlina, Nikola Markovic, Marion Ritzmann, Dayana Rivera

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Phantom gesucht/ Phantom Search, 2009

mit Peter Müller

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Emerson Gallery Berlin “Mahn Oh Mahn”; Aktion und Installation, 63 digitale Zeichnungen auf Thermofaxpapier-Rolle

Anlässlich der Beendigung der Hochschultätigkeit von Inge Mahn baten wir im Zeitraum vom 3.3. bis 7.3. 2009, die gesuchte Person mittels Phantombild zu erinnern. 63 Zeugen fertigten eine Zeichnung an, darunter Inge Mahn selbst. Das ProgrammFlash Face ist online frei verfügbar.

In der Gesamtschau ließen sich dabei erstaunlicherweise drei wiederkehrende “Typen” der gesuchten Person erkennen, die jedoch nicht auf einzelnes Profil reduzierbar waren.

On the occasion of Professor Inge Mahn’s leaving of Weissensee Art Academy, we invited people to remember her in form of a phantom drawing. 63 witnesses particiapted in the action. The program used (Flash Face) is a freely available online version.

Suprisingly, three different “types” of the wanted person became visible: they could not to be reduced to “one”. The investigation ended without a clear result.

mit: Arnold Dreyblatt, Alexander Jordan, Manfred Tschirge, Ida Divinzenz, Thomas Korn, Sabine Stützer, Peter Müller, Anna Herms, Michael Otto,  Dieter Lutsch, York Wegerhoff, Sarah Diederich, Moreen Vogel, Berndt Wilde, Patrick Timm, Silvia Lorenz, Claudia Brieske, Matthias Wermke, Inge Mahn, Elvira Hufschmid, Stefka Ammon, Mario de Lima, Yuki Osugi, Dirk Lebahn, Ariane Spanier, Jana Debrodt, Ludwig Bräutigam, Christian Schellenberger, Wolfgang Krause, Franziska Partzsch, Paul Darius, Daniel Kemeny, Katrin Albrecht, Swantje Hielscher, Sabrina Schieke, Heike Overberg, Sophia Pompery, Karsta Lipp, Veronike Hinsberg, Kuo Wei Lin, Bettina Hohorst, Linde Colden, Silke Schneider, Gunhild Hänsch, Peter Schubert, Petra Sydow, Leander Hörmann, Thorunn Hallsdottir, Corinna Weidemann, Ulrike Mohr, Katrin Wegemann, Russell Radzinski, Lena Syska, Katharina Lüdicke, Frank Diersch, Vicky Müller, Manuela Lintl, Christine Tkotsch, 5x Anonym

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Füchse verboten/ foxes prohibited, 2008

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Uferhallen Berlin-Wedding, CAMP Berlin- Hiroshima Project (more info: here)

For the exhibition „Camp Berlin“ (2008) with the topic of immigration –  a Comic story telling a fable about foxes in the city was produced with co-author Aleksandar Jestrovic Jamesdin. During the research we found out that a local law of the city of Berlin announces the feeding of wild animals to be punished with a penalty fee up to 5000 Euro (*). (For the illegal human immigrants the penalty will be definitely higher.) Because of a misunderstanding about the style of the Comic, the original work could not be shown. Instead, a poster action outside and a sign inside „Füchse verboten“ (foxes forbidden) including a visible hint to a website showed the alternative online exhibition site of the Comic story. The Comic was finally published two years later, in the first edition of the „ZOÓN“ magazine, in May 2010.

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parasitäre vibrationen, 2007

Aktion und Installation, Kooperation mit Daniela Gugg

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“lokal-dezentral”, Galerie Alte Schule Adlershof, Aktion und Installation (3 Fotografien und Mobiliar)

joint parasitic artist nomadism around Adlershof research area (starting in the studio, field work, lab work, set up in the gallery )

“Daniela Gugg und Silvia Lorenz spitzen sogar noch zu und hinterfragen das Verhältnis von theoretischem Befund und künstlerischer Durchdringung im Sinne komplementärer Erkenntnisformen. Man muss schon ein gewaltiges Potenzial an Eigensinn besitzen, um mit Sack und Pack, einer aberwitzigen Fülle an Alltagsramsch und liebevoll drapiertem Künstlernippes aus der Mitte der Stadt bis an die Peripherie zu wandern, um eine verunsicherndes Raumbild zwischen Patrouille und szenischem Zeitraffen zu kreieren.” (Christoph Tannert, Eröffnungsrede in der Galerie Alte Schule, Berlin-Adlershof, 21.06.2007)

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einlassen/ getting into,  2006

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in Görlitz, cooperation with Daniela Gugg, action and photography,participating in “urban stories”, a workshop with Wolfgang Krause, edition 2006

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unterstützen/ holding up, 2006

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in Görlitz, cooperation with Daniela Gugg, action and photography, participating in “urban stories”, a series of interventions in different cities, artistic director: Wolfgang Krause

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Namen fliegen/ flying names, 2005

With the colorful powder of curry, chili, onion and pepper spices I am writing the names of the artists on their skateboards. For the short moment of flying the young heroes create a fragile drawing in space. On the concrete remains the image of a colorful cloud.

in Helsinki, action and video, participating in “urban stories”, edition 2005, a series of interventions in different cities, artistic director: Wolfgang Krause

see more

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daheim, 2005

Wolfgang Krause with Stefan Rummel, Peter Müller, Dieter Lutsch, Silvia Lorenz, Anja Gerecke, Olf Kreisel and guests – Kastanienallee 15/ Ecke Oderberger Straße 8, Berlin

“ein temporäres Denkmal im Spannungsraum von Spekulation, Kauf und Verkauf, Kunst und Eigentum”

“a temporary monument in an area of conflict: speculation, buying and selling, art and property”

see more about the project: www.daheim-berlin.de

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Kastanienalle/ Ecke Oderberger Strasse , Foto: Wolfgang-Krause-Projekte.de

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Himmelsleiter / stairway to heaven, 2005

 

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Installation für “daheim”2005,  Kastanienallee 15, Berlin

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Partizipation in “Investoren”, einstündige Performance für den öffentlichen Raum von Elvira Hufschmid für “daheim”, 2005

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Sammlung eines Tages/ Collection of a Day

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Poznan/Poland, 30. April 2005

On one day of an international workshop the participants were asked to leave a thing that they did not need anymore.

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COPYRIGHT/ Text + Fotos: (c) Silvia Lorenz, 2010-2017.